In majoritatea tarilor dezvoltate vanzarile de bere au scazut in ultimii ani, in timp ce in Japonia s-au redus timp de mai mult de un deceniu, iar in Australia sunt la cel mai scazut nivel din ultimii 60 de ani, pe masura ce consumatorii in varsta se indreapta spre whisky si vin.
In contrast, cresterea veniturilor si populatiile tinere stimuleaza vanzarile de bere in statele in curs de dezvoltare din Asia.
Printre primele 10 cele mai consumate marci de bere din lume, in termeni de volum, se regasesc patru marci chineze si doua braziliene.
Vestea buna pentru producatorii de bere este ca in pofida sau poate datorita incetinirii economice consumatorii chinezi ar urma sa se indrepte spre bere pe masura ce isi reduc achizitiile de bauturi mai scumpe.
"Sectorul bauturilor alcoolice tinde sa fie mai vulnerabil la ciclurile economice decat produsele alimentare, deoarece bauturile alcoolice sunt considerate mai putin esentiale. Cu toate acestea, sectorul alcoolului este relativ izolat comparativ cu alte sectoare premium", a declarat Raphaele Auberty, analist la BMI Research, potrivit Agerpres.
Cu toate acestea, exista si unele exceptii. Cresterea taxelor, inclusiv unele restrictii introduse pentru a incetini cresterea vanzarilor de alcool, ar putea sa constituie provocari pe unele pietele. De exemplu, in Filipine, una dintre economiile cu cel mai puternic ritm de crestere, exista o taxa speciala pe produsele din alcool si tutun, iar nivelul ridicat al inegalitatii veniturilor si fragmentarea sectorului distributiei ar putea afecta consumul, sustine Auberty.
In plus, exista riscuri suplimentare in tarile cu o populatie musulmana majoritara, precum Indonezia si Malaezia.
La inceputul acestui an, Indonezia, tara cu cea mai mare populatie musulmana din lume, a introdus o restrictie pentru vanzarile de bere la magazinele de proximitate si exista riscul inaspririi reglementarilor. Cu toate acestea, Banca Mondiala estimeaza ca Indonezia va inregistra o crestere economica de 5,2% in acest an, iar Malaezia un avans de 4,8%.
Chiar si asa, este vorba de o crestere mai mica decat liderul regional, Vietnamul, precizeaza BMI Research. In Vietnam o bere costa doar 50 de centi, consumul este stimulat de cresterea veniturilor disponibile si o populatie tanara familiarizata cu bere. In paralel, economia vietnameza ar urma sa creasca cu sase procente in acest an, unul dintre cele mai puternice ritmuri de crestere din Asia de Sud-Est.